NOI IDEI DE AFACERI, INSPIRATE DIN ALTE CIVILIZAȚII ȘI CULTURI
Trei „Feți-Frumoși” ai businessului autohton – Dan Untură, Iulian Crețu și Gheorghe Bîrlădean, călătoresc tot anul împrejur, dintr-un capăt în altul al lumii și revin acasă, plini de energie, puternici și cu noi idei de afaceri. Au vizitat fiecare peste 50 de țări și nu se opresc pe loc. Ei mărturisesc la unison că pașii în alte civilizații și culturi le influențează activitățile, viețile și veniturile. Sunt provocați de fiecare dată să revină în Moldova lor dragă, cu idei proaspete de schimbare și dezvoltare.
Compania George Standard a lui Gheorghe Bîrlădean e în continuă transformare, e tot mai diversificată: se ocupă de producerea ouălor de consum, puilor vii, cărnii de pui, semifabricatelor etc. Din 2019, proprietarul a deschis un magazin și o cafenea, doldora de produse, unice în Republica Moldova, unde putem savura gustul Țării Marelui Zid, al Spaniei, Italiei sau al Belgiei.
„Vara trecută, am fost în Guangzhou, China, unde am avut ocazia să mănânc pelmeni DziaoDzi, de gustul cărora am rămas încântat – cu alte arome și picanterii față de cele ale preparatelor similare din zona noastră. Am adus „rețeta secretă” și un bucătar din China care să ne instruiască, am cumpărat utilaje speciale din Țara Marelui Zid și am început să produc o varietate de DziaoDzi pentru clienți din Republica Moldova”, povestește Gheorghe Bîrlădean.
„ȚARA DE LÂNGĂ MAREA NORDULUI MĂ INSPIRĂ CEL MAI MULT”
După ce revine acasă din escapade, antreprenorul organizează, deseori, călătorii culinare pentru compatrioții dornici în permanență de noutăți. Majoritatea plecărilor sale în străinătate presupun vizitarea partenerilor de afaceri și expozițiilor internaționale, unde cunoaște destinații de excepție, vizitează muzee, teatre, evenimente culturale și sportive. Cel mai important moment al călătoriilor pentru el este studierea bucatelor tradiționale.
Din Olanda, una dintre destinațiile sale cele mai îndrăgite, a preluat multe bune practici în afacerile din avicultură și comerț. A fost deja de 16 ori în Regatul Țărilor de Jos, de unde a achiziționat o mare parte din utilaje, tehnologii și inovații.
„Iubesc olandezii, un popor foarte muncitor, creativ și bine organizat, cu tradiții de comerț de circa 900 de ani. Țara de lângă Marea Nordului mă inspiră cel mai mult în activitățile mele, fiind a patra din lume după export. În magazinul nostru vindem produse din Olanda: hering, cașcavaluri, carne de vită și multe alte bunătăți. Din călătoriile mele, am adus aproape tot ce produce ferma mea. Import și generez idei noi. La acest capitol, aș putea scrie o carte!”, ne asigură Gheorghe Bîrlădean.
„STUDIILE ÎN SUA ȘI BELGIA MI-AU DESCHIS „UȘILE” SPRE ALTE LUMI”
Antreprenorul este absolvent al ASEM, fiind instruit și la Norman University din Oklahoma, SUA și la KU Leuven, universitate din Belgia. Ambele i-au deschis sufletul spre călătorii și business. De fapt, această pasiune i-a apărut de pe la vârsta de trei-patru ani, când părinții și buneii făceau adevărate „maratoane” în căutarea odraslei, rătăcite mereu pe străzi necunoscute și chiar prin livezi. Pe la șapte ani, cei dragi l-au pierdut în centrul Kievului (unde erau stabiliți), după care singur a ajuns acasă, călătorind 12 stații cu metroul și patru cu autobuzul.
„La 20 de ani, în 2002, am locuit o perioadă în casa unei familii din SUA, căreia îi plăcea să călătorească mult. Prietenii mei de peste ocean m-au îndemnat să cunosc lumea, pentru că nu averile și banii rămân, în final, ci doar faptele bune și amintirile. Urmez acest sfat, construind și realizând pe meleagurile natale, în concordanță cu ce văd în lumile mai bune”, susține Gheorghe Bîrlădean.
DIN ORICE PASIUNE POATE APĂREA BUSINESS DE SUCCES
Un alt mare călător – Iulian Crețu, fondatorul întreprinderilor Gardecor din Republica Moldova, Pergola-Lux și MD Trade Concept din România, este convins că din orice pasiune poate apărea o afacere de succes. Apoi, locurile noi, oamenii deosebiți, alte culturi lasă amprente în suflet, experiențe ce nu pot fi învățate din cărți, internet sau din orice alte surse.
„Secretul unei afaceri prospere este să fii pasionat de ceea ce faci”, spune antreprenorul. El se ocupă de realizarea unor sisteme arhitecturale de construcții de sticlă, balustrade, echipamente de umbrire, solicitate și de „peștii mari” din business, dar și de cei mici. Unul dintre proiectele sale de anvergură este Nordis Mamaia – cel mai mare complex hotelier de pe litoralul românesc al Mării Negre.
„Dacă afacerea este bine pusă la punct, ai profesioniști care să conducă în lipsa ta, o echipă care se descurcă bine, ești obligat să-ți deschizi mai larg orizonturile prin prisma călătoriilor. Oriunde în lume m-aș afla, țin legătura cu administratorii mei și-mi sprijin echipa, ca să nu-mi simtă lipsa. Mă bucur că pot să mă retrag din oficiu pe o perioadă mai lungă sau mai scurtă, fără să-mi afectez businessul”, afirmă Iulian Crețu.
ECHIPĂ VERITABILĂ ȘI PE MAREA MEDITERANĂ
A avut varii experiențe de călătorii: cu familia, cu grupuri de prieteni sau de antreprenori. Cei din urmă caută permanent idei sau inspirație. „Una dintre expedițiile noastre răsunătoare a fost în Costa Rica, spre Galapagos, insule virgine din Oceanul Pacific. Față de bătrânul continent este o cultură mult mai puțin dezvoltată tehnologic și nu doar. Chiar și în acele locuri, am văzut lucruri ce se pot aplica în afaceri. Apoi, timpul petrecut într-un grup de antreprenori este un schimb permanent de experiență și dezvoltare de idei”, relevă Iulian Crețu.
La finele lunii august, împreună cu o parte dintre angajații săi din Republica Moldova și România, antreprenorul a închiriat un velier cu care a explorat, timp de o săptămână, Marea Mediterană. „Pentru că am făcut școala de schiperi și am și licență, am fost căpitanul echipei, iar colegii mei, ca și în afacere, au fost bravii mateloți cu care mi-a fost ușor și vesel. A fost o experiență extraordinară de a ne simți împreună și în asemenea circumstanțe. Până la urmă, am dovedit că suntem o echipă, oriunde ne-am afla!”, povestește Iulian Crețu.
„CEL MAI DES „ÎMPRUMUTĂM” IDEI SAU PRODUSE DIN GERMANIA SAU CHINA”
Unul dintre produsele de top ale Gardecor sunt pergolele retractabile pentru terase – construcții ușoare în parcuri sau grădini, pe care se întind plante agățătoare decorative. Inițial, antreprenorul le-a văzut în străinătate, după care le-a adus pentru prima dată și în Republica Moldova.
„Contribuim la dezvoltarea statului – o satisfacție mai mult decât financiară. Cel mai des „împrumutăm” idei sau produse din Germania sau China. În Țara Marelui Zid apar, în prezent, cele mai multe inovații, după care în Europa și am vrea să ținem pasul cu ele. Orașe faimoase în arhitectură de ultimă oră, cele mai eficiente modele financiare pentru cetățeni, cea mai dezvoltată infrastructură se află în China. Acolo, mașinile de taxi sunt deja sută la sută electrice. Ar fi un model atractiv pentru o afacere în Republica Moldova: de a construi un parc de automobile electrice pentru taxi, cu beneficiile de rigoare sub toate aspectele”, consideră Iulian Crețu.
„ANTARCTICA MI-A LĂSAT AMINTIRI PALPITANTE”
Nu este Columb și nici explorator modern, ci un mare călător, căruia „îi șade bine cu drumul”, când fuge prin lume, la mici și mari pauze de birou. Dan Untură deține o afacere de succes – dekora.md – ce oferă soluții pentru ultimele tendințe ale modei în domeniul construcțiilor. Este un iubitor și purtător de frumos. Activitatea sa de bază este finisarea și decorarea spațiilor locative și comerciale, împreună cu designerii cei mai bine cotați. Întâlnim marca Dekora la universități, centre medicale, clădiri ale administrațiilor publice locale, chiar și la sediul central al maib. Are peste 50 de angajați și o cifră de afaceri de 200 milioane de lei anual. Combină de minune afacerea cu călătoriile.
Dan Untură n-a fost nici în Paris, nici în Londra, Roma sau Dubai, unde și-ar dori să ajungă aproape de pensie. „Antarctica mi-a lăsat amintiri palpitante nu doar pentru că e cel mai puțin explorat continent, dar și din motiv că am fost acolo într-o expediție, pe barca cu vele, cu un echipaj de bărbați bravi, născuți la noi, în Moldova. Ador și Europa prin tradițiile și arhitectura clasică! America de Sud – prin amalgamul de curente și culori! Totuși, Asia de Sud-Est mă inspiră cel mai mult și acolo m-aș întoarce mereu”, zice omul de afaceri.
CĂLĂTORII PRIN JUNGLĂ SAU FOSTE COLONII FRANCEZE
Ar putea scrie o carte despre călătoriile, de care s-ar putea mândri nu doar fiicele sale, ci chiar și urmașii urmașilor săi. „M-au surprins Columbia și Cambodgia, țări despre care știm foarte puțin sau avem păreri eronate despre cum sunt ele într-adevăr. În Phnom-Penh, capitala Cambodgiei, am fost, prima dată, în 2012. În urmă cu doi ani, am rămas uluit la cât de mult s-a schimbat. Cambodgia era cândva una dintre cele mai sărace și periculoase țări din lume. Saltul economic și evoluțiile sale din ultimul deceniu ne-ar putea inspira și pe noi. Vietnamul are un loc aparte în inima mea. Curând, o să ajung a treia oară acolo. Vestigiile coloniale franceze și natura variată, de la nord la sud, au transformat-o într-o destinație de top”, remarcă Dan Untură.
COLȚUL NOSTRU DE RAI CU OFERTE TURISTICE LIMITATE
În călătorii e ca în viața personală și afaceri, alături de oameni de încredere, fie persoane apropiate sau parteneri. Antreprenorul are grupuri cu care iese în lumea mare, în funcție de tipurile de călătorii întreprinse. El spune că dacă e de mers și de văzut nordul Italiei, Viena sau plajele cu apă azurie – e mai bine cu familia. Dacă e de „cucerit” jungla pe motociclete, evident – cu alți „motocicliști”. Dacă însă e de călătorit în larg, pe barca cu vele, merge cu alți oameni, experimentați și puternici.
„Am colegi și prieteni antreprenori, uniți în aceleași plecări. Cei care nu vor sau nu pot să aibă un asemenea ritm de viață ca noi, stau acasă ori se limitează la „all inclusive” în Turcia cunoscută, iar de cea mai puțin cunoscută nici nu se apropie”, constată Dan Untură.
Lumea tinde să călătorească tot mai mult, este de părere omul de afaceri. Specialiștii din turism ar trebui să-și regândească ofertele în Republica Moldova, să asigure posibilități mai variate decât în prezent. Aceasta pentru că destinațiile arhicunoscute vor trece în plan secund. Colțul nostru de rai devine tot mai atractiv în toată splendoarea sa și pentru călătorii de peste mări și țări, asemenea celor trei „Feți-Frumoși” ai businessului autohton.
Gheorghe BÎRLĂDEAN: Iubesc olandezii, un popor foarte muncitor, creativ și bine organizat, cu tradiții de comerț de circa 900 de ani! Țara de lângă Marea Nordului mă inspiră cel mai mult în activitățile mele, fiind a patra din lume după export.
Iulian CREȚU: Să ne trăim clipa. Nicio poză sau imagine video nu trezesc atâtea emoții decât ceea ce ai văzut cu ochii, auzit cu urechile, gustat sau pipăit personal. Îndemn antreprenorii să-și „elibereze creierii” prin călătorii, pentru noi idei și viziuni! Doar așa este posibilă schimbarea spre bine.
Dan UNTURĂ: Curând, Orheiul Vechi, Cricova, Milești ca destinații solicitate vor ajunge în plan secund. Defileul Răutului la Rogojeni și Cenușa, spre exemplu, nu e mai puțin interesant, la fel și Rezervația Peisagistică „La Castel” sau buncărul din Olișcani – devin locuri tot mai îndrăgite de turiști.